ІНФОРМАЦІЙНА КАМПАНІЯ – ВПРОВАДЖЕННЯ Е-РЕЦЕПТА. ПИТАННЯ – ВІДПОВІДІ
Коли можна погасити електронний рецепт після його отримання?
Відомості про призначення будуть доступними одразу після внесення лікарем даних до ЕСОЗ. Тобто ви можете придбати ліки за рецептом в аптеці одразу після прийому в лікаря.
Правила вибору торгової назви лікарського засобу за електронним рецептом
Електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Пацієнт може самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною діючою речовиною, відповідно до свого бюджету.
Чи можна буде замінити лікарський засіб у рецепті?
Електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Пацієнт може самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною діючою речовиною, відповідно до свого бюджету. Змінити призначення можна лише скасуванням попереднього рецепта та створенням нового.
Чи потрібно мати декларацію для отримання рецепта?
Ви можете отримати електронний рецепт на прийомі в будь-якого лікаря первинної чи спеціалізованої медичної допомоги, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Обовʼязковою є умова реєстрації в ЕСОЗ. Кожен пацієнт може це зробити або, уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі у будь-якого іншого лікаря. Отже, реєстрація в системі не дорівнює наявності декларації.
Чи можу я отримати рецепт дистанційно, не відвідуючи лікаря?
У разі, якщо пацієнт має гостре чи хронічне захворювання або потребує продовжити лікування чи профілактику, електронний рецепт на потрібні ліки можна буде отримати, звернувшись до свого сімейного лікаря дистанційно. Для цього в системі попередньо обовʼязково має бути зафіксований діагноз та призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні.
Саме тому, якщо ви маєте хронічні захворювання, завчасно перевірте інструкцію лікарських засобів, які ви вживаєте, та якщо вони рецептурні – заплануйте візит до вашого лікуючого лікаря у квітні для того, щоби надалі безперешкодно та правомірно придбати ліки за рецептом в аптеці.
Слід зазначити, що тільки лікар на огляді може визначити доцільність та необхідність призначення деяких рецептурних ліків, до прикладу антибіотиків, керуючись відповідними алгоритмами, протоколами лікування та за необхідності провівши тестування чутливості (пробу).
Тож, при погіршенні самопочуття, пацієнт має звернутися у медичний заклад для отримання кваліфікованої медичної допомоги.
Чи можна отримати е-рецепт на наркотичні (психотропні) ліки дистанційно?
Якщо хронічно хворий пацієнт звертається до лікаря технічними засобами звʼязку, лікар має право виписати повторний електронний рецепт на наркотичний лікарський засіб без проведення особистого прийому такого пацієнта. При цьому пацієнт отримує повідомлення з номером виписаного електронного рецепта та кодом підтвердження на номер його телефону (його представника), внесеного до системи. При цьому така можливість доступна виключно у разі наявності в пацієнта хронічного чи затяжного захворювання або необхідності продовження лікування за попередньо встановленим діагнозом та планом лікування, зазначеному як призначення в медичному записі.
Винятком є призначення ліків при проведенні ЗПТ осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів. Такі пацієнти мають отримати е-рецепт тільки на фізичному прийомі.
Чи передбачено часткове погашення електронних рецептів? Чи можна буде придбати меншу кількість препарату, ніж вказано у рецепті?
Так, функціонал електронного рецепта дозволяє погасити рецепт на меншу кількість лікарського засобу, ніж зазначену в рецепті (крім лікарських засобів, що підлягають реімбурсації). Лікар у рецепті вказує діючу речовину препарату, дозування та тривалість лікування. Натомість пацієнт може самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу та частково погасити рецепт відповідно до свого бюджету.
При частковому погашенні рецепта, чи можна вдруге отримати ліки, яких не вистачає, за тим самим рецептом?
Так, проте зауважимо, що в такому разі фармацевт в аптеці може одноразово погасити рецепт частинами в кількості, що кратна первинній упаковці (наприклад, блістеру, ампулі тощо).
При цьому повторно отримувати рецепт для відпуску залишку лікарського препарату за рецептом не потрібно.
Які документи потрібні пацієнту для реєстрації в ЕСОЗ?
Для реєстрації в ЕСОЗ необхідно мати:
- документ, що посвідчує особу: внутрішній чи закордонний паспорт, посвідка тощо;
- для дітей, які не досягли 14 років – свідоцтво про народження;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН): обовʼязково для всіх осіб, що досягли 14-річного віку, виключення – пацієнт відмовився від набуття такого номера, що підтверджується відповідною позначкою у паспорті пацієнта;
- якщо реєстрація дитини – документи, що посвідчують особу законного представника (батька чи матері).
Для підтвердження дій у системі (реєстрації, надання доступу до даних та ін.) пацієнт має обрати метод автентифікації – це може бути номер телефону, завантаження скан-копій документів, автентифікація через унікальний код законного представника.
Як внутрішньо-переміщена особа зможе отримати рецепт?
Українці, які тимчасово вимушені змінити місце свого проживання, зможуть отримати рецепт у будь-якого лікаря в закладі, який для них доступний за місцем перебування. Для цього не потрібно укладати декларацію з сімейним лікарем.
Як зареєструвати внутрішньо-переміщених осіб, які змінили місце проживання?
При реєстрації пацієнта в електронній системі охорони здоровʼя вказується лише адреса фактичного місця проживання або перебування.
Які лікарі будуть виписувати е-рецепти?
Електронний рецепт на рецептурний препарат за власні кошти пацієнта зможе виписати лікар будь-якої спеціальності державного чи приватного закладу або ж лікар-ФОП. Для цього закладу не потрібно мати договір з НСЗУ.
Чи зможе лікар-стоматолог виписати мені електронний рецепт на антибіотик?
Так, технічна можливість виписки електронного рецепта на рецептурний препарат буде доступна як лікарям первинної, так і спеціалізованої й високоспеціалізованої медичної допомоги. Тобто для всіх рівнів медичної допомоги усіх форм власностей – як для державних, так і приватних медичних закладів.
Як отримати рецепт на рецептурний препарат у стаціонарі?
Нагадуємо, що пакетом стаціонарного лікування за Програмою медичних гарантій передбачається забезпечення пацієнта лікарськими засобами. Отже, медичний заклад за умовами співпраці з НСЗУ має забезпечувати пацієнтів медикаментами, зокрема антибіотиками чи іншими рецептурними препаратами, які визначені Національним переліком основних лікарських засобів та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я. Для призначення та застосування таких лікарських засобів виписувати рецепт пацієнту не потрібно – ці ліки гарантовано покриваються державними коштами та повинні бути надані пацієнту на безоплатній основі.
Однак, при виняткових ситуаціях, якщо пацієнт для лікування на стаціонарі потребує препарат, не передбачений Нацпереліком та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я, лікар зможе виписати йому рецепт.
Лікар відмовляється виписати рецепт, оскільки не укладена декларація
Наявність декларації з сімейним лікарем не є обовʼязковою умовою для отримання рецепта. Важливо бути зареєстрованим у системі, тобто ваші медичні дані мають міститися у системі.
Електронний рецепт на рецептурний препарат може виписати будь-який лікар незалежно від спеціальності чи форми власності закладу.
Для вирішення цієї проблеми пацієнту необхідно звернутися до керівника закладу. Якщо проблему не вирішено, необхідно звернутися на гарячу лінію НСЗУ (1677).
У закладі немає підключення до інтернету/нестабільне енергозабезпечення, лікар відмовляється виписувати рецепт на рецептурний препарат.
У такому випадку в період воєнного стану лікар може виписати паперовий рецепт. Якщо проблему не вирішено, необхідно звернутися на гарячу лінію НСЗУ (1677).
Не вдалося виписати електронний рецепт, оскільки система не працювала.
На час дії воєнного стану передбачається, що лікар може виписати паперовий рецепт, якщо у нього відсутній доступ до ЕСОЗ.
Що робити, якщо у моїй декларації міститься неактуальна інформація?
При наступному візиті до вашого сімейного лікаря переконайтеся, що всі ваші персональні дані внесені у систему коректно. Якщо це стосується номера телефону, вказаного у декларації, ви можете подати заявку на зміну номера до НСЗУ через онлайн-форму на сайті на сайті: https://service.e-health.gov.ua/gromadyanam/koristuvacham-ecoz/authentication-form
Як будуть виписуватися е-рецепти дітям до 14 років?
Процедура виписки є однаковою як для дітей, так і для дорослих пацієнтів. Своєю чергою, придбання рецептурного препарату в аптеці можливе законним представником дитини. Тобто процес придбання ліків для дітей залишається незмінним.
Внесення невірних даних в ЕСОЗ
У разі, якщо ваша контактна інформація змінилася, зверніться до свого сімейного лікаря. Перевірте, чи у вашій декларації вказаний ваш актуальний номер мобільного. Ви можете подати заявку на зміну метода аутентифікації в ЕСОЗ до НСЗУ через онлайн-форму на сайті на сайті: https://service.e-health.gov.ua/gromadyanam/koristuvacham-ecoz/authentication-form
Якщо є необхідність змінити медичні записи про пацієнта в ЕСОЗ – зверніться до представника закладу, який виконує роль “адміністратора медичних записів”. За потреби лікар може змінити ці дані у системі.
В якій аптеці я можу отримати ліки за е-рецептом?
Ви зможете отримати препарат за електронним рецептом в аптеці, яка працює в електронній системі охорони здоровʼя. Для цього всі аптечні заклади в термін до 31.03.2023 мають зареєструватися та почати працювати в ЕСОЗ.
При цьому зауважимо, що обираючи електронний рецепт, пацієнт підтверджує, що знає, в якій саме аптеці він може придбати ліки за е-рецептом. Знайти найближчу аптеку вашого міста, села чи селища невдовзі можна буде на сайті Національної служби здоровʼя України, або звернувшись на гарячу лінію “1677”.
При цьому наголосимо, що за визначених обставин (відсутність світла, звʼязку тощо) лікар може виписати вам паперовий рецепт.
Розташування аптек, де можна погасити рецепти
На перехідному періоді ви зможете отримати препарат за паперовим або електронним рецептом. Е-рецепт можна погасити в аптеці, яка працює в електронній системі охорони здоровʼя. Для цього всі аптечні заклади в термін до 31.03.2023 мають зареєструватися та почати працювати в ЕСОЗ. При цьому зауважимо, що обираючи електронний рецепт, пацієнт підтверджує, що знає, в якій саме аптеці він може придбати ліки за е-рецептом. Знайти найближчу аптеку вашого міста, села чи селища невдовзі можна буде на сайті Національної служби здоровʼя України, або звернувшись на гарячу лінію “1677”. А придбати ліки за паперовим рецептом ви зможете у будь-якій аптеці країни.
У яких аптеках можна буде придбати наркотичні лікарські засоби за рецептом?
Придбати наркотичні (психотропні) лікарські засоби за е-рецептом як і раніше можна у тих аптеках, що мають відповідну ліцензію на відпуск наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
Аптека відмовляє у погашенні електронного рецепта
У разі, якщо аптека відмовляє вам у відпуску ліків за електронним рецептом, будь ласка, зверніться на гарячу лінію “16-77”. Оператор контакт центру зафіксує вашу скаргу та надасть інформацію щодо найближчих аптек, де ви зможете придбати ліки за е-рецептом.
При цьому зауважимо, що обираючи електронний рецепт, пацієнт підтверджує, що знає, в якій саме аптеці він може придбати ліки за е-рецептом. Знайти найближчу аптеку вашого міста, села чи селища невдовзі можна буде на сайті Національної служби здоровʼя України, або звернувшись на гарячу лінію “1677”.
В аптеки відсутнє світло/звʼязок для відпуску ліків за е-рецептом?
Якщо ви отримали електронний рецепт, проте в аптеці, до якої ви звернулися, немає світла, будь ласка, зателефонуйте на гарячу лінію “16-77”. Оператор контакт центру надасть вам інформацію щодо інших найближчих аптек, де ви зможете придбати ліки за е-рецептом. Також невдовзі ви зможете знайти перелік інших аптек на сайті НСЗУ.
Зауважимо, що на перехідному періоді ви зможете отримати препарат за паперовим або електронним рецептом. Це дозволить отримати ліки у зручний для вас спосіб.
Неможливість погасити рецепт у випадку його прострочення
Пацієнт може погасити рецепт в аптеці протягом 30 чи 10 днів (якщо це наркотичний (психотропний) препарат) з моменту його отримання. У разі прострочення рецепта пацієнт має повторно звернутися до лікаря. Лікар зробить відповідне призначення, зважаючи на діагноз пацієнта, його самопочуття та доцільність прийому препарату.
Відсутність необхідних лікарських засобів в аптеці
Пацієнт отримує електронний рецепт на одне найменування лікарського засобу за міжнародною непатентованою назвою препарату (МНН). Тобто в призначенні лікар вказує діючу речовину препарату, дозування та тривалість лікування. Фармацевт, своєю чергою, перевіряє рецепт та пропонує пацієнтові наявні препарати зі вказаною діючою речовиною. Отже, пацієнт може обрати препарат, який відповідає вказаній речовині серед наявних в аптеці, без привʼязки до торгової назви препарату.
Чи будуть інші лікарі мати доступ до моєї чутливої медичної інформації?
Повний доступ до медичної інформації пацієнта має виключно лікар, з яким укладена декларація і вона є активною (лікар, з яким декларація уже розірвана, відповідно, не має доступу до такої інформації).
Лікар вторинки зможе переглядати лише релевантні епізоди, тобто ті, що повʼязані із направленням від сімейного лікаря. Доступ до інших медичних записів пацієнта лікарям вторинної ланки медицини надається лише за згоди пацієнта.
З появою кабінету пацієнта сам пацієнт зможе бачити всі свої медичні дані та через нього керувати процесом надання доступу.
Чи будуть лікарі мати доступ до історії лікування пацієнтів? Як обмежений доступ до даних у системі
Передбачається, що лікар може відстежити історію виписки та погашення електронних рецептів у електронній медичній картці пацієнта для оцінки ефективності того чи іншого препарату.
Доступ до інформації пацієнта надається виключно автентифікованим користувачам, які мають відповідні права доступу. Також, в системі реалізовано принцип відокремленого зберігання персональних та медичних даних, що суттєво знижує ризики витоку даних.
За замовчуванням, доступ до медичних даних пацієнта має сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію.
Лікарі-спеціалісти мають змогу отримати доступ до окремих епізодів медичної допомоги у таких випадках:
- за направленням сімейного лікаря (терапевта, педіатра) або іншого лікаря-спеціаліста;
- за згодою пацієнта;
- за принципом авторства (якщо медичні дані створені цим лікарем).
Надалі в системі буде реалізований функціонал, що дозволятиме пацієнту самостійно керувати доступами до власних даних через електронні кабінети пацієнтів.
Чи буде рецепт містити інформацію про діагноз пацієнта чи іншу чутливу інформацію?
Ні, електронний рецепт буде містити лише інформацію про призначення. Тобто фармацевт при погашенні бачитиме виключно інформацію про лікарський засіб, його форму, дозування тощо.
Повний доступ до медичної інформації пацієнта за його згодою має виключно лікар, з яким укладена декларація і вона є активною.
Чи буде фармацевт бачити мою медичну картку та іншу медичну інформацію?
Ні, фармацевт в інформаційній системі може бачити лише інформацію про призначення, тобто ту інформацію, яка зазвичай міститься в інформаційній довідці. А саме:
- 16-значний код – номер рецепта;
- штрих-код для сканування;
- дату виписки рецепта та кінцеву дату;
- прізвище та інші відомості про пацієнта;
- назву лікарського засобу;
- кількість лікарського засобу;
- термін лікування пацієнта та сигнатуру;
- відомості про лікаря та його контакти та інформацію про заклад охорони здоровʼя, в якому працює лікар.